Cięcie drzew i krzewów

(1/2) > >>

Naradka:
Rozpoczynamy okres wielkiego cięcia
Kiedy nie ma liści, łatwo dostrzec rany na pędach lub suche gałęzie, w okamgnieniu da się ocenić, czy drzewo lub krzew ma prawidłowy pokrój, i zadecydować o właściwym cięciu - to tak, jakbyśmy rośliny obserwowali prześwietlone rentgenem.
Odpowiednią porą na ten zabieg pielęgnacyjny są dni o temperaturze dodatniej na przełomie lutego i marca. W takich warunkach rośliny najlepiej znoszą różne skaleczenia, a rany wraz z ruszeniem soków szybko zaczynają się zabliźniać. Warto więc wziąć sekator lub piłę i skorzystać z okazji. Odpowiednim cięciem sprawimy, że rośliny będą lepiej kwitły, owocowały i miały przy tym lepszą formę.

Które rośliny
Pod koniec zimy przycinamy wszystkie drzewa i krzewy ozdobne, które zakwitają w lecie na tegorocznych pędach. Nie jest też powiedziane, że nie wolno ciąć roślin zakwitających wiosną na zeszłorocznych pędach. Jeśli nie zależy nam na obfitym kwitnieniu, takie rośliny warto przynajmniej prześwietlić (robimy to raz na dwa-cztery lata) - wycinamy po kilka gałęzi tak, by do wnętrza krzewu przedostawało się więcej światła. Pobudza to do silniejszego wzrostu, a w następnych latach do obfitego kwitnienia. Zbyt wybujałe drzewa też wymagają przycinania - niekiedy koniecznością jest zmniejszenie korony polegające na wycięciu kilku konarów lub gałęzi. Róbmy to jednak ostrożnie i tylko w razie potrzeby, tak by nie deformować drzewa. Powstałe na gałęziach rany dobrze jest zabezpieczać specjalnymi preparatami grzybobójczymi, np. Funabenem, Dendromalem lub Lacbalsamem.

Odpowiednie narzędzia
Używamy tylko ostrych narzędzi, tak by praca przebiegała lekko, powierzchnia cięta była gładka, a kora na brzegach niepostrzępiona. Ich rodzaj dobieramy w zależności od tego, co chcemy ciąć.
Gałęzie grubości do 2 cm Wystarczy ręczny sekator którego ostrza jak w nożyczkach do papieru zachodzą na siebie. Taki sprzęt jest idealny kiedy liczy się precyzja gdyż nie miażdży pędu. Nadaje się do ciecia blisko pąków. np. Róż. W sklepach można też spotkać sekatory tzw. kowadełkowe. Ich charakterystyczne ostrza zazwyczaj sa proste i nie zachodzą na siebie tylko sie stykają. Łatwiej nimi ciąć pędy o twardym drewnie lub uschnięte.
Gałęzie grubości do 4 cm. Tniemy je sekatorami do gałęzi nazywanymi też dwuręcznymi. Można je kupić w wersji zwykłej lub kowadełkowej. Pamiętajmy że im dłuższe uchwyty tym większa siła cięcia i nam będzie lżej. Żeby w takim wypadku narzędzie zrobić poręczniejsze producenci stosują w nich różnego rodzaju przekładnie i dźwignie. Także pojawiły się tego typu sekatory z rączkami teleskopowymi. Sekatorem dwuręcznym da się także ciąć gałązki cienkie - łatwiej nim dotrzeć w głąb np. ciernistych krzewów. •
Gałęzie grubości 4-10 cm  Tam, gdzie nie daje rady sekator, najlepiej sięgnąć po lisi ogon - ręczną piłę ogrodniczą, którą tniemy w kierunku do siebie. Wybierzmy model o zębach hartowanych i specjalnie szlifowanych, jak to niektórzy określają w formie zębów rekina. Taką piłą tnie się łatwo i szybko zarówno drewno mokre, jak i suche, ostrze nie klinuje się, a rana pozostaje gładka.
Gałęzie grubości powyżej 10 cm.
Podczas cięć pielęgnacyjnych drzew niezbędna jest pilarka łańcuchowa spalinowa bądź elektryczna. Pierwsze rozwiązanie jest o tyle lepsze, iż nie jesteśmy determinowani długością kabla.

Jak ciąć grube konary


Grubsze gałęzie i konary drzew tniemy piłą tuż za obrączką, czyli zgrubieniem u nasady pnia (1). Najpierw przecinamy je około 20 cm za obrączką (2), do połowy grubości, od dołu! Jeśli zaczęlibyśmy ciąć gałąź od góry, mogłaby się odłamać pod własnym ciężarem, co mogłoby spowodować zdarcie płata kory lub rozdarcie pnia. Później przecinamy ją od góry (3), nieco dalej. Dopiero teraz wyrównujemy kikut tuż za obrączką (4)

Przykłady cięcia niektórych gatunków


Wierzba płacząca


By drzewo miało charakterystyczny parasolowaty pokrój o zwisających, lśniących pędach. Młodej wierzbie odcinamy odrastające pędy boczne, skracamy gałązki wierzchołkowe. Dbamy, by wytworzyła prosty pień i parasolowatą koronę - zabiegu dokonujemy co roku. Okazom starym (rys.) skracamy konary w odległości 3-5 m od ziemi. Takie cięcie przeprowadzamy co kilka lat. Podobnie tniemy wierzby szczepione na pniu, topole.

Dereń biały


Ten gatunek słynie i czerwonych pędów, najpiękniejszych, kiedy są młode. Tniemy, by były silniejsze i jeszcze efektowniejsze - zwłaszcza zimą. Co roku skracamy blisko ziemi wszystkie pędy. Pozwoli to utrzymać niską i zwartą formę. Jeśli zależy nam na dużej roślinie, cięcie rozkładamy na dwa etapy - w pierwszym roku usuwamy połowę gałęzi, w drugim roku przycinamy pędy, które pozostawiliśmy poprzednio.
Podobnie tniemy wierzby krzewiaste o ozdobnych pędach.
Tawuły


Dzięki przycinaniu krzewy (tawuła japońska, tawuła Billarda) są gęściejsze i obficiej kwitną. Pędy są silne i nie przewisają pod ciężarem kwiatów. Skracamy wszystkie pędy kwitnące w zeszłym roku. Robimy to nad drugim lub trzecim pąkiem od ich nasady. Usuwamy gałązki martwe, krzyżujące się i słabe. W przypadku odmian o ozdobnych liściach, np. tawuła japońska „Golden Princess", skracamy wszystkie pędy 15-20 cm nad ziemią.
Podobnie tniemy, hibiskusy.
Róże


Dlaczego regularne przycinanie róż wielkokwiatowych i rabatowych sprawia, że kwitnienie jest obfitsze, roślina zaś okazalsza i przez to piękniejsza. Jak Najpierw usuwamy suche, ocierające się i wątłe pędy. Cięcia muszą być ukośne, by woda mogła swobodnie spływać z rany. Tniemy nad trzecim lub piątym oczkiem od ziemi skierowanym na zewnątrz rośliny. Na młodym krzewie pozostawiamy około trzech pędów, na starszym maksymalnie siedem.
Podobnie tniemy korony róż piennych.
Laurowiśnia wschodnia
Krzewy wiecznie zielone, jak np. laurowiśnia, znajdują bardzo wszechstronne zastosowanie. Można je uprawiać w postaci soliterów lub też w nasadzeniach grupowych, np. jako żywopłot. Krzewy przycina się od wiosny do późnego lata. Nie licząc kilku wyjątków (m.in. gatunków irgi i oliwnika), większość krzewów znosi głębokie cięcie aż do silnych, bezlistnych pędów. Taki rodzaj kuracji nie szkodzi nawet różanecznikom, które przy właściwej pielęgnacji szybko powracają do sił.
W podobny sposób tniemy:
Aukuba
Wiecznie zielony berberys
Bukszpan
Wiecznie zielone gatunki trzmieliny
Ostrokrzew
Kalmia
Ligustr
Wiciokrzew Lonicera „Nitida”
Suchodrzew chiński
Pieris
Różanecznik
Skimmia
Wiecznie zielone gatunki kaliny
Cis
Hortensja ogrodowa


Wczesną wiosną usuwa się wyłącznie przemarznięte pędy i stare, przekwitłe kwiatostany.Polecam cięcie tego krzewu jak najpóźniej się da. Zazwyczaj przycinam tą hortensję jak już zaczynają rozwijać się zielone pąki. Wówczas widać które pędy są martwe(mają bardzo jasną korę)oraz które pąki na szczytach pędów przemarzły. Wówczas skracam te pędy aż do pierwszego zielonego pąka. Wyjątkiem jest nowa odmiana 'Endless Summer', która kwitnie bujnie nawet po radykalnym skróceniu pędów tuż ponad powierzchnią gruntu.
Podobnie postępujemy z:
Hortensją piłkowaną
Hortensją Sargenta
Wierzba japońska, Wierzba iwa 'Pendula', Migdałowiec trójklapowy
Małe drzewka ozdobne, jak np. wierzba japońska Salix integra 'Hakuro Nishiki', cieszą się dużą popularnością, zwłaszcza wśród właścicieli niewielkich ogrodów. Liście wierzby przyjmują bardzo atrakcyjne wybarwienie, jeśli wszystkie pędy przytnie się silnie w lutym. Zaniedbanie tego zabiegu sprawia, że korona drzewka szybko traci kształt, a liczba młodych pędów sukcesywnie maleje. Drzewka mają zdolność szybkiej regeneracji, toteż rośliny niepielęgnowane przez dłuższy czas łatwo odzyskują witalność poprzez przycięcie na krótki pęd.
Wierzba iwa Salix caprea 'Pendula' musi być przycinana każdego roku, w przeciwnym razie zaczyna tracić siłę kwitnienia, a pędy ze środka korony obumierają. Uwaga: cięcie należy przeprowadzić dopiero po opadnięciu kotków.       ^1
Migdałowiec trójklapowy  Prunus  triloba też powinien być przycinany dopiero po zakończeniu kwitnienia. W przypadku tego  gatunku cięcie pełni dodatkowo funkcję sanitarną, ponieważ zmniejsza ryzyko wystąpienia brunatnej zgnilizny. Ponadto wszystkie pędy pojawiające się na pniu należy usuwać. Jeśli je pozostawimy,szybko zagłuszą zaszczepioną odmianę.

Forsycja


Kwiatowe pędy forsycji zawiązują najwięcej kwiatów w trzecim roku. W czwartym roku siła kwitnienia wyraźnie słabnie, pędy tworzą liczne drobne rozwidlenia i przybierają łukowaty kształt. Starsze krzewy, które nie były przycinane od wielu lat, mogą się przełamywać. Dzieje się tak, jeśli stare pędy rosną płasko ponad ziemią, a z nich odrastają pionowo młode. Ten naturalny proces odmładzania należy wspomóc cieciem. Co dwa, trzy lata, bezpośrednio po kwitnieniu, krzewy trzeba oczyścić ze starych zdrewniałych pędów, wycinając je bezpośrednio przy nasadzie. Zabieg ten bywa także nazywa cięciem zachowawczym, dzięki któremu młode pędy zyskują więcej przestrzeni rozwojowej, krzew zaś staje się bardziej witalny.
Podobnie postępujemy z:
Żylistekiem
Złotlinem
Kolkwicją
Wiciokrzewem
Jaśminowcem
Pęcherznicą
Porzeczką ozdobną
Tawułą wczesną
Śnieguliczką
Lilakiem
Kaliną koralową 'Roseum'
Krzewuszką
Budleja
Jeśli przytniemy budleję późną wiosną, krzewy zaczną bardzo bujnie się rozrastać, wypuszczając dużo nowych, długich pędów, na końcach których zawiążą się gęste kwiatostany. Cięcie ma, niestety, jedną wadę. Otóż, na skutek przycięcia pędów kwitnienie następuje dopiero późnym latem. Problem ten można częściowo rozwiązać poprzez możliwie wczesne ciecie; przy sprzyjającej pogodzie można sięgnąć po sekator już na początku lutego. Wszystkie wybujałe pędy kwiatowe z poprzedniego roku należy przyciąć na tyle krótko, aby poniżej miejsca cięcia pozostały jedynie dwa pąki
Słabe pędy należy usunąć całkowicie,gdyż po cieciu pozostałe na krzewie pąki zaczną znowu wschodzić, z każdego starego pędu
Dzięki temu liczba młodych pędów każdego roku będzie się podwajać. To oczywiście obliguje nas do regularnego przycinania korony, w przeciwnym razie będzie ona bardzo gęsta, a to z kolei odbija, się niekorzystnie na wielkości kwiatów. Jeśli nie chcemy, aby budleja rozrastała się wszerz, powinniśmy usunąć te pędy, które opadają na boki. Wówczas w środkowej części korony możemy pozostawić więcej pędów kwiatowych. W takcie kwitnienia należy obcinać zbrązowiałe kwiatostany. Roślina nie wiąże nasion i potrafi kwitnąć do pierwszych chłodów. Jeśli pozwolimy jej na wiązanie nasion po miesiącu przestanie kwitnąć z uwagi na ogromną masę nasion jakie wiąże.
Podobnie postępujemy z:
Barbulą
Prusznikiem
Hortensją drzewkowatą
Hortensją bukietową
Ślazówką
Perowskią
Iglaste
Zupełnie inaczej wygląda cięcie wiecznie zielonych drzewek iglastych. Silne przycięcie sosny, świerka czy jodły wcale nie pobudza roślin do wypuszczania nowych pędów. Identycznie jest także w przypadku żywotnika, cyprysika i jałowca. Dlatego z roślin tych usuwa się tylko te pędy, które nie są ważnym budulcem korony. U jodły i świerka (oprócz świerka posadzonego w postaci żywopłotu) nie poleca się nawet skracania pędu głównego, ponieważ nowe pędy wierzchołkowe, jakie wybijają w miejscu cięcia rosną na ukos do góry. Czubek już się nie zawiązuje, w rezultacie rośliny wyglądają na zdeformowane. Jedyną iglastą rośliną drzewiastą, która wybija ze starych pędów, jest cis.

Nie wymagają cięcia•
Świdośliwa
Magnolia
Judaszowiec
Śniegowiec
Brzoza
Tulipanowiec
Leszczynowiec
Enkiant
Fortegilla
Ośnieża
Oczar
Złotokap
Piwonia
Pomarańcza trójlistkowa
Większość gatunków kalinyNiektóre drzewa i krzewy słabo znoszą silne ciecie. Przykładem jest oczar, u którego nowe pędy rosną po cięciu bardzo powoli.

aiszo:
A jak przycina się karaganę?

Naradka:
CIĘCIE ROŚLIN W POJEMNIKACH


Zadbajmy o ładną formę krzewów w doniczkach
Regularne cięcie roślin w pojemnikach służy nie tylko utrzymaniu ich ładnej formy, ale także bujnego kwitnienia i zdrowia. Najlepiej ciąć pędy pod koniec okresu zimowego odpoczynku, gdy krzewy nie rozpoczęły jeszcze wegetacji.
ŁADNY POKRÓJ

Rośliny o małych liściach, np. mirt lub rozmaryn, przycinamy tak, aby zyskały odpowiedni kształt.
Uwzględniając naturalne tendencje rozrastania, nadajemy koronie formę kulistą lub owalną.
CIĘCIE SANITARNE

Każdą roślinę dokładnie oglądamy i ścinamy do zdrowych miejsc pędy chore lub zasychające. Usuwamy także gałęzie rosnące krzywo, które deformują pokrój całej rośliny.
PRZEŚWIETLANIE

Aby zrobić miejsce dla młodych, łatwo kwitnących i żywotnych pędów dużych krzewów, np. oleandra, co dwa, trzy lata usuwamy najstarsze gałęzie, ścinając je tuż nad ziemią.
ODMŁADZANIE

Mocno przycinamy przede wszystkim pnącza, które zawiązują kwiaty Pęd obcinamy zawsze tuż nad pąkiem na wierzchołkach pędów. Regularne cięcie sprawia, że łatwiej się rozkrzewiają i kwitną na wysokości oczu.
Post dołączony: Styczeń 17, 2009, 15:54:30

Przycinamy krzewy jagodowe

Wszystkie krzewy jagodowe tworzą młode pędy w sposób ciągły, wypuszczając je z nasady korzeni. Dlatego cięcie wykonuje się zwłaszcza na pędach starych i nieowocujących. Zdrowe krzewy porzeczki i agrestu powinny być zbudowane najwyżej z 9 mocnych pędów głównych: 3 pędów jednorocznych, 3 dwuletnich i 3 trzyletnich. Młode pędy, które są zbyt długie
i przeszkadzają, usuwa się całkowicie, krótkie pędy boczne przycinamy. Krzew agrestu zaraz po posadzeniu przycinamy tuż nad ziemią, aby łatwo się przyjął i wytworzył silne, zdrowe przyrosty.

USUWANIE WSZYSTKICH PĘDÓW


Nieowocujące pędy główne wycinamy przy podstawie (zaznaczone na czerwono), aby w ich miejscu wyrosły młode. W ten sposób rośliny odmładza się co 3-4 lata
SKRACANIE PĘDÓW BOCZNYCH

Korona powinna mieć luźny układ pędów, dlatego te z nich, które są za długie lub rosną do środka korony, należy wyciąć. Dobrze rozwinięte pędy boczne jedynie skracamy. W rezultacie krzewy silniej owocują.
Na przykład Agrest

Tniemy w celu prześwietlenia rośliny i uzyskania lepszej formy. Młodej roślinie (w pierwszym roku po posadzeniu) skracamy o połowę wszystkie pędy. W drugim roku (rys.) obcinamy odrosty z pnia i skracamy o połowę nowo przyrosłe pędy - tniemy nad pąkiem skierowanym na zewnątrz. W następnych latach obcinamy odrosty, pędy ocierające się i te, które rosną do wewnątrz, lekko skracamy przyrosty.
FORMA PIENNA

Nieowocujące pędy główne skracamy tak aby przyjęły cechy pędu bocznego (zaznaczone na czerwono). Zbyt gęsto ułożone pędy owocujące prześwietlamy.

Odmładzanie starych zaniedbanych krzewów


Odmładzające cięcie krzewów owocowych radzimy przeprowadzić pod koniec zimy. Jednak uwaga: aby nie dopuścić do nadmiernego rozrostu pędów cięcie takie powinno sie przeprowadzić w cyklu 2-3 letnim.
W pierwszej kolejności usuwamy najniżej położone stare pędy główne. Następnie wycinamy słabe pędy jednoroczne i na koniec prześwietlamy dwu i trzyletnie pędy owocujące.

lemans:
A propos cięcia czy też przycinania drzew piłą mechaniczną http://blip.tv/file/703078/ Film jest dosyć długi prawie 24 minuty i dotyczy marki husqvarna, ale zasady bezpieczeństwa tam przedstawione mają zastosowanie przy użytkowaniu tego typu narzędzi wszystkich marek.

ewa123:
Zastanawiam się nad zakupem praktycznego i dobrego "czego" do kształtowania i przycinania iglaków, bukszpanów itp. Zależy mi na akumulatorowym urządzeniu gdyż rok temu miałam przygodę: tnąc piłą elektryczną przeciełam ... kabel. Wystraszyłam się strasznie, kulę z bukszpanu dokończyłam ręcznym sekatore.
Ale znalazłam coś takiego, nie wiem czy jest to dobre, więc prosiłabym o rady. Może ktoś z Państwa użytkuje i doradzi.
http://allegro.pl/item536764353_bosch_isio_3_6v_nozyce_do_trawy_sekator_nowosc.html
oraz
http://allegro.pl/item538215013_gardena_nozyce_do_zywoplotu_krzewow_accu_80_aj.html
będę wdzięczna za podpowiedzi.

pozdrawiam ewa

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona